Jakie są rodzaje systemów zarządzania jakością?

Osoba, która jest zainteresowana zostaniem przedsiębiorcą, musi być przygotowana na ciągłe dokształcanie się w zakresie najnowszych rozwiązań. Wiadomo, że świat ciągle się rozwija, więc nawet doświadczeni specjaliści muszą być na bieżąco i ciągle doskonalić swoje umiejętności, aby nie pozostać w tyle. Nadążanie za czasami, rozwój osobisty i podążanie za trendami to zadania, które muszą podjąć przedsiębiorcy. Ci, którzy mają nadzieję na posiadanie własnej firmy, powinni zbadać systemy zarządzania jakością i zrozumieć, w jaki sposób mogą wykorzystać je w biznesie.

Na czym polega system zarządzania jakością?

System zarządzania jakością to złożony system zbudowany z różnych składników, takich jak zasady, narzędzia, opisy stanowisk pracy, relacje między pracownikami. Jego celem jest osiągnięcie wyznaczonych celów jakościowych. Niemniej jednak jest to szeroka definicja i istnieją również bardziej szczegółowe określenia, takie jak zorientowanie na klienta lub proces. Poszczególne systemy różnią się od siebie. Pewne cechy można zastosować tylko w niektórych systemach zarządzania jakością, dobrym przykładem może być unikalny system ISO 9001.

Kilka przykładowych systemów

  • System ISO 9001 jest unikatowym rodzaje wśród oprogramowań do zarządzania. Założenie polega na tym, że mogą z niego korzystać niemal wszystkie firmy. System ten skupia się przede wszystkim na monitorowaniu zarządzania oraz jakości obsługi klienta;
  • Wyróżniamy również system Six Sigma, który powstał z myślą o tym, aby badać responsywność klientów oraz ich zadowolenie z usług;
  • Metoda Lean Management powstała z kolei po to, aby badać najbardziej praktyczne elementy biznesu. System na bieżąco kontroluje czasy dostawy oraz stan, w jakim znajdują się firmowe produkty.

Jakie aspekty biznesu badają poszczególne systemy zarządzania jakością?

Monitorowanie kultury organizacyjnej:

Wbrew przekonaniu niektórych, zarządzanie jakością nie polega tylko na tworzeniu dobrego wrażenia. Głównym celem tego procesu jest znalezienie sposobów zapobiegania błędom i upewnienie się, że się nie powtórzą. Ponadto należy zauważyć, że zarządzanie jakością to nie tylko przepisy, kryteria, metody, aprobaty czy certyfikaty. Liczy się raczej ogólna atmosfera panująca w przedsiębiorstwie. Kompetencje pracowników są najważniejszym czynnikiem sukcesu, dlatego należy poświęcić im więcej uwagi.

Systemy skupiające się na obsłudze klienta:

Znajomość klienta jest koniecznością dla skutecznego systemu zarządzania jakością. Jeśli organizacja nie zbiera informacji o swoich klientach, jej zrozumienie wymagań użytkowników będzie niewystarczające. Dlatego tak ważne jest, aby słuchać klientów. Nigdy nie należy zapominać, że klient i jego szczęście są dla firmy najwyższym priorytetem.

Systemy do kontrolowania wyników:

Metodologia ta ma za zadanie konsekwentnie rozwijać ogólną elastyczność i efektywność organizacji. Aby to osiągnąć, przeprowadza się wiele konkretnych i powiązanych ze sobą zadań, których celem jest wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Niestety, strategia ta nie zawsze się sprawdza, a za zwycięstwo uznaje się wówczas utrzymanie statusu quo.

Dodaj komentarz