Z terminem systemu zarządzania jakością spotkać można się coraz częściej. Nie może to dziwić, ponieważ coraz więcej firm decyduje się na jego wdrożenie. Wiąże się to bowiem z wymiernymi korzyściami dla przedsiębiorstwa. Warto zatem wiedzieć, czym jest system wdrażania jakością i jakie ma znacznie zarówno dla firmy, jak i jej klientów.
Czym jest system zarządzania jakością?
Ogólnie rzecz ujmując, system zarządzania jakością określa normy oraz standardy zarządzania organizacja. Przykładem może być tu zarządzenie przedsiębiorstwem w myśl norm ISO 9001. System zarządzania jakością skupia się przede wszystkim na zapewnieniu jak najlepszej jakości produktów oraz usług, a także na ciągłym doskonaleniu się przez przedsiębiorstwo w tym zakresie. Co ważne, wszystkie normy wspomnianego systemu ISO 9001 są ogólne, a to oznacza możliwość wprowadzenia ich w każdej firmie niezależnie od branży.
Czy wdrożenie systemu zarządzania jakością jest obowiązkowe?
Co prawda, firmy nie mają obowiązku wdrażania systemu zarządzania jakością, jednak jak można zauważyć, decyduje się na to coraz większa liczba przedsiębiorstw. Wynika to z konkretnych i wymiernych korzyści, jakie wynikają z tego rozwiązania. Przede wszystkim posiadanie przez firmę certyfikatu poświadczającego przestrzeganie norm jakości ISO jest najbardziej wiarygodnym dowodem na to, że w przedsiębiorstwie kontrolowana jest jakość wytwarzanych produktów lub oferowanych usług. Dzięki temu firma budzi zaufanie wśród swoich partnerów, kontrahentów i klientów. Dlatego też wiele organizacji wręcz chwali się faktem wdrożenia u siebie systemu zarządzania jakością.
Jakie korzyści wiążą się z wdrożeniem systemu zarządzania jakością?
Mówiąc o korzyściach, jakie wiążą się z wdrożeniem systemu zarządzania jakością, w pierwszej kolejności wskazać trzeba na wzrost efektywności firmy. Wynika to choćby z usystematyzowania pracy wszystkich pracowników. Aby tak było, system zarządzania jakością musi być oczywiście indywidualnie dopasowany do konkretnej organizacji. Dlatego też proces jego wdrażania wiąże się m.in. z określeniem dokładnych celów firmy i sposobów ich realizacji. System zarządzania jakością odpowiada przede wszystkim na wymagania klientów. Ich realizacja pozwala firmie nie tylko utrzymać swoją pozycję rynkową, ale również się rozwijać. System daje także firmie możliwość znacznie lepszego dopasowywania się do zmieniających się trendów rynkowych. Wszystko to sprawia, że system zarządzania jakością staje się już niemal standardem wśród polskich przedsiębiorstw.
Czy wdrożenie systemu zarządzania jakością się opłaca?
Nie da się ukryć, że wdrożenie systemu zarządzania jakością w firmie jest dość kosztowne. Taka inwestycja jest jednak opłacalna. Wdrożenie systemu daje gwarancję tego, że wysoka jakość przez cały czas jest kontrolowana i podtrzymywana. To z kolei przekłada się na większe zaufanie klientów do firmy, co prowadzi do większych przychodów. Dlatego wdrożenie systemu zarządzania jakości zawsze traktowane powinno być jako dobra i opłacalna inwestycja, która bardzo szybko się zwróci i to z nawiązką.