Zarządzanie jakością – charakterystyka
Zarządzaniem nazywa się zakres działań, decyzji oraz procesów stosowanych w odniesieniu do osób, zasobów, kapitału oraz organizacji w celu zapewnienia optymalnych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. To z kolei prowadzić ma do osiągnięcia zamierzonych celów, zarówno strategicznych, jak również finansowych. Natomiast jakość dotyczy spełnienia lub nawet przekroczenia wymagań klienta względem produktu lub realizowanej usługi. Nie jest to jednak ostre pojęcie. Natomiast zarządzanie jakością ma na celu dążenie do doskonalenia efektywności procesów, które zachodzą w organizacji. Ma to na celu spełnienie potrzeb, wymagań, oczekiwań oraz predyspozycji klientów. Wykorzystuje się w tym celu funkcje, które dotyczą zarządzania całym przedsiębiorstwem. Zatem zarządzanie jakością zakłada spełnienie celów organizacji przez skierowanie uwagi pracowników na osiągnięciu określonego poziomu jakości procesów. Więc czym jest zarządzanie jakością? Przede wszystkim pojęcie to związane jest z procesem produkcji, ale także wytwarzaniem produktów, technologiami. Celem zarządzania jakością jest dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług, które mogą zaspokoić określone potrzeby klienta oraz jego wymagania. Oznacza to, że działanie przedsiębiorstwa mają wpływ na uzyskaną jakość produktów. Niezbędne jest zatem dążenie do doskonalenia pracy wszystkich pracowników firmy, niezależnie od ich stanowiska.
Na czym opiera się w zarządzanie jakością?
W początkowej fazie zarządzanie jakością opierało się na koncepcji organizacji mechanistycznej. Oznaczało to dążenie do zwiększenia efektywności oraz produktywności, orientacji na przebieg procesu, stosowanie ścisłych zasad dotyczących procesu. Z biegiem czasu bardziej popularne stało się podejście organiczne, podkreślające rolę teorii systemów, orientację na klienta, a także konieczność eliminacji barier wewnętrznych oraz stawianie na pracę zespołową. Miało to na celu redukcję odstępu między oczekiwaniami klientów a świadczoną przez firmę jakością usług i produktów. Współcześnie zaobserwować można znaczące różnice w zakresie podejścia do zarządzania jakością. Różne są zatem zakres zarządzania jakością, a także orientacja definicji. W szerokim znaczeniu zarządzanie to utożsamiane jest z Total Quality Management. Natomiast w wąskim znaczeniu oznacza to organizację służb projakościowych oraz dostosowanie ich do zadań w przedsiębiorstwie. Popularna jest nadal także orientacja na wyniki organizacji, co wiąże się ze wskaźnikami ekonomicznymi, takimi jak wydajność, efektywność czy pozycja rynkowa. Natomiast ujęcie zorientowane na funkcjonowanie organizacji oznacza utrzymanie optymalnie funkcjonujących procesów, które z kolei przekładają się na dobre wyniki ekonomiczne. Istotna jest także orientacja na kulturę organizacyjną, co wiąże się z kolei z podnoszeniem kompetencji, budową zespołu, a także zwiększenie zdolności pracowników do współpracy. Sukcesem okazuje się także angażowanie kadry w wewnętrzne sprawy firmy, a także budowanie lojalności pracowników.